De Boomgaard is de school waar iedereen werkt en leert vanuit eigenheid. We durven onszelf te ontdekken en anders te zijn. Door de grotere leeftijdsspreiding in onze unitgroepen en op het leerplein vergroten we de verbinding tussen leerlingen met als doel saamhorigheid te creëren. We kunnen leerlingen zo ook uitdagen in hun ontwikkeling. Iedereen mag zelf ontdekken wat hij/zij allemaal goed kan, want iedereen is uniek en heeft zijn of haar eigen bijzondere talenten. Leerlingen mogen in hun eigen tempo leren, en met extra hulp als dat nodig is, zo dicht mogelijk bij huis. Dat doen we natuurlijk niet alleen, we werken nauw samen met ouders/verzorgers en zorgpartners. Onze school is voor alle leerlingen een oefenplek voor het leven in de toekomst.
Op de openbare school zijn we altijd op zoek naar verbinding. We leren kinderen nieuwsgierig te zijn naar elkaar. Daarom leven en leren we samen. Hoeveel we ook van elkaar verschillen, iedereen heeft recht op een gelijke behandeling, een gelijke stem en gelijke kansen. Er is ruimte voor ieders verhaal. Kinderen mogen ook hun stem laten horen en we leren ze zelfstandig en kritisch te denken. We staan open voor de wereld om ons heen en kiezen voor vrijheid, democratie en het gesprek over levensbeschouwing. Door met elkaar in gesprek te gaan leren kinderen onderlinge verschillen te herkennen en te zoeken naar overeenkomsten. Zo ontstaat saamhorigheid en respect. Die verbinding geeft hen een stevig handvat voor hun toekomst!
We streven ernaar ‘thuisnabij onderwijs’ aan te bieden. Alle kinderen, met of zonder beperking, kunnen op hun eigen niveau in hun eigen omgeving, vlakbij hun eigen vriendjes en vriendinnetjes regulier basisonderwijs volgen. We gaan uit van de mogelijkheden van het kind, niet van de beperkingen. Want alle kinderen zijn uniek en hebben hun eigen talenten.
Na de instructie in de groep mag de leerling op het stimulerende leerplein aan het werk. Op het leerplein is er voor ieder wat wils. Leerlingen kunnen kiezen voor rust, of de grote tafel om samen te werken. Bewegend leren, fietsend aan de hoge tafel, is ook bij velen favoriet.
We hebben drie units: de Avonturiers (groep 1-3), de Onderzoekers (groep 4 – 5) en de Uitvinders (groep 6 – 8). Ons team van medewerkers kijkt bij elke leerling wat hij/zij op dat moment nodig heeft. Zo kan het zijn dat een leerling rekenen lastig vindt en instructie krijgt uit groep 4, terwijl taal heel goed gaat en de instructie uit groep 6 het beste past. De les sluit dus altijd aan bij de behoefte van het kind.
Om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen, hanteren we verschillende benaderingen, waaronder het gebruik van moderne leermiddelen en lesmethoden, de inzet van gemotiveerd en deskundig personeel, zorgvuldige monitoring van de ontwikkeling van de kinderen, en voortdurende verbetering van ons onderwijsproces. Door het werken in units ontstaat voor ons team co-teaching, medewerkers werken nauw samen en hebben samen hun blik op de leerling en op elkaar, hierdoor laten zij elkaar ook in kwaliteit groeien. Dat geeft een brede beoordeling vanuit verschillende oogpunten met als doel de leerling het onderwijs te bieden dat het beste aansluit bij zijn/haar ontwikkeling.
Onder de basisvakken verstaan we rekenen, taal en lezen. Deze vakken vormen de basis voor het leerproces voor kinderen. Rekenen helpt kinderen essentiële wiskundige vaardigheden te ontwikkelen, terwijl taal en lezen hen in staat stellen effectief te communiceren en te begrijpen wat ze lezen. Lezen heeft dan ook een centrale plek in ons lesprogramma. Samen leggen deze basisvakken de basis voor een breder begrip en de ontwikkeling van het eigen denken, de eigen vaardigheden, het leren organiseren, sturen en controleren.
Naast de basisvakken zoals lezen, taal en rekenen, bieden we ook kennis en inzicht in technologie, kunst, diverse culturen en geloofsovertuigingen, media, ICT en wereldoriëntatie.
Wereldoriëntatie vormt het vertrekpunt. We werken met thema’s die ook in de andere vakken terugkomen. Als het thema bijvoorbeeld Romeinen is, dan blijft het niet bij de geschiedenisles. We kijken ook naar de landen, de flora en fauna, hoe mensen toen leefden. Uitgangspunt is altijd de onderzoekende houding. Leerlingen mogen zelf op ontdekkingsreis.
Op onze school hebben leerlingen de keuze om vanaf leerjaar 1 lessen godsdienstig vormingsonderwijs te volgen. Vanaf leerjaar 3 bieden we ook de keuze voor humanistisch vormingsonderwijs aan. Dit wordt verzorgd door twee organisaties met een verschillende levensbeschouwing. Deze organisaties verzorgen vormingslessen met het accent op hun eigen levensbeschouwelijke traditie, maar altijd met een open houding naar andere geloven.
We beschouwen onze openbare school als een mini-maatschappij waarin leerlingen vreedzaam met elkaar samenleven, leren bijdragen aan de gemeenschap en ontdekken hoe ze met elkaar en hun omgeving omgaan. In de les gaat het dan bijvoorbeeld over mediawijsheid, diversiteit, macht en inspraak, solidariteit, duurzaamheid en democratie. We leren leerlingen zonder oordeel vooraf vanuit diverse perspectieven kritisch te kijken en dan een eigen mening te vormen.
We beschouwen onze openbare school als een mini-maatschappij waarin leerlingen vreedzaam met elkaar samenleven, leren bijdragen aan de gemeenschap en ontdekken hoe ze met elkaar en hun omgeving omgaan. In de les gaat het dan bijvoorbeeld over mediawijsheid, diversiteit, macht en inspraak, solidariteit, duurzaamheid en democratie. We leren leerlingen zonder oordeel vooraf vanuit diverse perspectieven kritisch te kijken en dan een eigen mening te vormen.
© 2002 - 2024 Alle rechten voorbehouden - Openbare basischool De Boomgaard
Website ontwerp & ontwikkeling door ProdaCom
Naar boven